Friday, October 1, 2010

I am not his favorite granddaughter.




Salam.

Im not his favorite granddaughter, And im  dont care.Wallah, statement macam nak sentap kan.

saya bukanlah cucu kesayangan atuk saya.....saya rasa Ain( mengikut urutan, Ain adakh cucu ke 4, die muda setahun dari saya) adalah cucu kesayangan atuk saya....adakah saya bersedih???? TIDAK SAMA SEKALI......

Diwaktu ke kecil, hubungan saya dan sepupu-sepupu adalah luar biasa. Luar biasa bukan bermaksud kami sekumpulan makhluk asing yang sesat di bumi. Tapi kami ada ikatan (suci?)yang sangat kuat. Asal cuti, sanggup tinggalkan ibu bapa sepanjang musim percuti sedangkan kami memang anak-anak yang manja. Semua mahu pulang ke kampung. Rumah nyai(nenek) itulah summer camp, winter camp,spring camp dan segala kategori yang sama waktu dengannya.

Nyai dan mak cik- mak cik saya suka memanjakan kami. Lebih-lebih hanya kami antara cucu-cucu mereka yang ada masa itu. HAHA.Tapi atuk saya garang. Sering jugak rasa piss off lah ngan atuk. Memang tak ngam kamceng kamceng tu no. Bukan kah kanak-kanak itu manusia suci, expresi dari mereka cukup menunjukkan peribadi si dewasa? kan kan kan..Disebabkan sifat saya yang suka sangat 'rebel'. Maka secara mutlak saya bukanlah cucu kesayangan beliau sebab sering saya dengar ' oh anak halim ini, oh anak halim ini' dari mulut atuk.

kenapa saya tidak heran saya bukan cucu kesayangan atuk saya???
A: saya tak kisah
B: Ain memang best pun, dia layak
C: kalu atuk sayang, nnti kena buat banyak kerja
D: saya cucu kesayangan nyai saya
E: atuk saya garang


cepat jawab.....30 saat diberikan....tik..tok...tik...tok...teko...ring~~..
time up....

Semua jawapan diatas adalah tepat kecuali D...nyai saya sayang semua cucu dia, hanya saya jew gedik mahu menulis itu supaya kazen2 saya yang lain jeles..ha3x..( tapi rasanya cam x menjadi jew)...

benar kata orang, kadang kala jodoh kita adalah berlawanan dengan sifat personaliti kita sendiri...saya menyaksikannya sendiri..mengenai nyai dan atuk saya, mengenai ayah dan emak saya..( eh,,apasal citer nie..cam terpesong kah lagi...ha3x..TIDAK3x...sila teruskan pembacaan anda...)...

nyai saya dalah seoarng yang lemah lembut..tapi atuk saya adalh seorang yang garang...Dahulu, semasa saya kecil, saya selalu fikir, kenapalah nyai saya dikahwinkan dengan atuk saya nie ( mereka kawin atas dasar keluarga)....atuk saya memang seorang yang garang. Tidak mudah mesra, tapi tidak lah menimbulkan perasaan takut pada diri saya..ala, takat atuk jew, wat pe nak gerun plak, tapi bile time kantoi kami berenang kat kolah tu, memang gerun gilos, ok....

Setiap kata atuk saya adalah arahan. Mesti dilakukan tanpa bnyak bicara dan cekadak.Dan saya adalah anak kecik yang tidak suka dipaksa3x.Jika atuk suruh buang air ludah dia dalam mangkuk, kalu atuk suruh buat kerja tolong orang kat dapur...saya akan melarikan diri kerana geli dan atuk akan bising, dan Ain kadang kala tanpa banyak bicara akan melakukannya,,..

nyai selalu berkata:
 kenapa musti nak lari , nnti atuk bising, kan senang buat sahaja , terus atuk diam...

Saya diam tapi saya tak setuju.Saya bukan hamba atuk yang suka arah2 buat itu ini, tak buat kena marah. Saya rasa perbuatan atuk menyuruh saya buat itu ini dikala saya sedang syok bermain adalah satu bentuk menyekat kebebasan saya untuk bermain, (saya jugak tak suka kalu tetiba mak teh suruh saya tumbuk lada padahal saya merengek2 mahu makan ikan masak sambal kew, ape bila time blender rosak dulu...*tetiba*)..

Saya lebih suka membantah dari melakukannya.Saya lebih suka orang bising3x agaknya...bila saya tak buat, atuk marah, orang lain buat, saya rasa amat berkuasa, seolah2 kemenangan dipihak saya...atuk hanya mengeleng dan berkata." oh anak halim, oh anak halim'

Kini, bila saya sudah dewasa, saya tahu kegarangan atuk ada wajarnya...12 orang anak musti dididik jadi manusia sempurna iman, ilmu dan akal...Saya patut bersyukur, semua anak atuk yg 11 org ( pak su saya meninggal waktu kecil) menjadi manusia...saya belajar, seorang perempuan biarpun sebagai mana die berkuasa dan berkerjaya, syurganya dibawah tapak kaki suaminya.Yang tua harus dihormati dan yang muda disayangi..selagi tidak menentang syarak agama, redha dan patuh itu satu kemestiaan.

Atuk mungkin sudah terbiasa, garang dan mukanya sukar untuk senyum, tapi saya kira atuk adalah seorang lelaki tradisional dan konservative yg tidak tahu meluahkan rasa sayangnya...

Atuk saya seorang yang kedekut...Dahulu nyai bercerita, kalau beli ikan hanya sedikit sahaja, kemudian kongsi beramai3x, jadi untuk mengurangkan kos, nyai tanam sayur-sayuran dibelakang rumah ( kini pun masih juga tanam). Yang sedikit itu, makan secubit sorang ...Semasa saya membesar, saya kira kehidupan kami tidak susah tapi tidak lah terlalu kaya berada harta berjuta2 lemon.

Tapi jika membeli makanan, mak cik2 atau pak cik2 saya membeli hanya beberapa bungkus sahaja mee bandung misalnya, dan dikongsi antara kami..1 keluarga nuclear yang besar.Jadi seorang hanya akan dapat semangkuk kecil sahaja...kalu amik makanan, hanya sedikit sahaja, kalu habis, baru boleh tambah lagi ( tapi nk tunggu ko habis,lauk dah habis dlu..cis...)..anak kecik seperti saya selalu menganggap itu kedekut kerana dirumah, mak dan ayah tidak melayan saya begitu ( memang arr.., dah ko ngan suhada jew anak mereka masa tu , 4 org jew..leh la makan banyak2x,...er...skrang pun sama jew..makan banyak2 sebab tu gemuk..).... 

Semasa saya membesar itu jugak. atuk memang suka beli majalah, dewan siswa,keluarga, mastika, remaja, massa dan segala macam majalah berbentuk ilmiah yang kompem saya tak baca.Itu x dikira lagi dengan buku yang memang saya tengok tajuk pun x mahu.. Nasib baik mak cik saya ada beli remaja, ujang. gila-gila..keh3x....

Bila saya dewasa, saya sedar, kedekut atuk ada tempatnya..atuk tak suka pembaziran. Makan itu kalu terlalu kenyang itu melalaikan, memalaskan..atuk beli bnyak buku/ majalah ilmiah( biarpun hanya atuk yang baca sorang), untuk atuk tunjukkan ilmu itu lagi penting. Biar berlapar, kerana lapar itu akan hilang tapi ilmu itu tetap tidak akan hilang.

Malah,kini saya tahu kenapa hubungan kekeluarga kami teramat rapat.Antara kami sepupu3x, adik beradik, mak cik2x dan pak cik2x..kerana kami berkongsi makanan....orang kata, bila kita berkongsi , sayang dan kasih itu tetap ada.

.Saya syukur, atuk mendidik anak2 dan cucu2nya erti kasih dan sayang, sifat bermurah, jangan kedekut...harta yang ada kongsi bersama....Sebagai anak org kaya, saya rasa atuk tidaklah begitu sukar membesarkan anak2nya dengan kemewahan atau kesenangan..Tapi atuk membesarkan anak2nya dengan jalan agak susah...saya anggap itu ego dahulu ( lelaki memang kuat egonya kan).Sekarang, saya kira suma anak2nya boleh berdikari dikaki mereka sendiri tidak mengharapkan ibu bapa biarpun tidaklah seberada mana pun..cukuplah untuk kehidupan yang selesa...

kadang kala, saya membentak kenapa mesti dilakukan begitu, begini..Tapi bila saya boleh berfikir tanpa emosi, saya lihat hikmah disebaliknya...Dulu, sewaktu atuk masih hidup, atuk selalu bercerita pada kami, berjam2 masa itu dihabiskan. Jika berjalan, orang akan bertanya, anak siapakan ini pak haji? atuk dengan bangga menjawab: anaknya halim, anaknya lina, anaknya kecik......Bila atuk sakit, atuk tidak garang, kedekut lagi.

kerana atuk selalu terlantar dikatil, atuk hanya panggil nyai bila mahu membuang air atau solat, @ membantunya mengambil barang tapi atuk masih lagi membeli majalah3x..kadang2 atuk gagahkan diri makan bersama kami bila cucu dan anak2nya pulang ke kampung...

atuk saya mungkin bukan lelaki idaman saya, tapi ketidakhadirannya betul2x menyingkap kenangan masa lalu saya...saya sayang atuk saya....

Seperti mana hadis Rasullah SAW.Bilamana anak adam itu meninggalkan dunia, hanya tiga amalan dibawa,
1) doa anak yang soleh
2) ilmu yang bermanfaat
3) amal jariah.

Saya kira, atuk menjalankan tanggungjawab sebagai ayah dan atuk dengan baik...dan sesungguhnya saya merasakan atuk meninggalkan dunia dengan membawa ketiga2 amalan itu dengan jayanya..( semoga Allah membenarkan apa yang saya rasai ini)...semoga Allah memberkati Roh Atuk bersama2 orang2 yang beriman...:)..

manusia itu memang tidak sempurna..tapi ketidaksempurnaanya itu adalah keistemewaannya...






* tiada pics, kerana arwah atuk saya bukan seperti saya, manusia yg photogedix mahu amik pics setiap masa..arwah atuk saya meninggal sewaktu saya darjah 5*AL-fatihah atuk!


ps: ini adalah sebuah entry lama, yang tiap kali saya baca akan menimbulkan rasa hiba dihati.
Best Blogger Tips

1 comment: