Sunday, October 10, 2010

Kenapa saya bertudung?

Salam

Recently, I had conflict in myself what I called it as identity confusion (AGAIN!!). It’s not fun at all since I keep thinking and questioning myself . Err…ok tipu, bukan diri sahaja, tapi saya juga  kacau 2 ahli rakan kumpulan bergosip saya. Oh sangat penting untuk memiliki ahli gossip sendiri supaya  integiti dan kesetiaan dan privasi dapat dijaga. Ewah. It is essential codes since when we start to share our stories to others, we hoping they can keep it as secret and don’t judge us. 

Seem they are not interesting to listen because I always said bla bla bla but sometimes I don’t really mean it.Drama jew lebih. HAHAHA. Dan kemudian luahan perasaan itu akan keluar dari landasan dengan bercerita pasal fashion, buku, movies, blog orang lain, KPM, money, vacation and etc.  Best friends know better.

_______________________________________________________

Segalanya bermula ( oh ayat) apabila saya baca artikel ini. And Im just Oh yea? Please read the comments. Its quite interesting (kan?)  

Pakai tudung salah, tak pakai tudung pun salah. Ramai lagi yang tak pakai tudung, pakai tudung nampak rambut, blab la bla bla.

Diam. Angguk. Then I feel terrible. Oh JAHILNYA AKU( sob sob sob). Then I PM ckin (sebab dia jew yang online) . Sharing my doubt, my guilty and my curiosity.  

Kenapa saya bertudung? Kerana:

A)  Bertudung  adalah lambang kesucian dan maruah seorang  perempuan islam.
B) Bertudung adalah tanda ketaatan  dan komitmen seorang perempuan islam pada agamanya 
C)Bertudung mendorong wanita islam lebih dihargai melalui  ilmu dan sumbangan mereka  pada masyarat dan mereka tidak dinilai berdasarkan kecantikan mereka.


Jujurnya, saya bertudung kerana sudah terbiasa. Kawan-kawan saya semua bertudung. Persekitaran saya membuatkan saya memakai tudung. Yes dear, I’m so grateful born as muslim. Being muslim is the best ever thing that happen to me. Syukur. Tapi bersyukur sebagai muslim tidak bermakna kadang kala saya taat pada amalannya. Bertudung sejak kecil tidak lah bermakna saya ini manusia beriman lagi patut pada segala ajaranNYA. Ada yang tunggang terbalik.


Menjadi gadis remaja perempuan adalah hebat. Kami suka pada perkara-perkara yang cantik dan nampak manis. Semakin meningkat dewasa, semakin boleh berpijak dengan kaki sendiri, semakin mendapat kebebasan dalam membuat pilihan. Kadang kala pilihan yang dibuat adalah lebih pada kata hati dari akal. Kadang kala mungkin jauh dari hakikat bahawa islam itu bukan hanya pada nama tapi pada paras laku juga.


Memakai tudung bukan semata-mata menutup kepala sahaja. Bukan hanya pada fizikal tapi juga ada suntikan rohaniah disitu. Bila pakai tudung, tak boleh pakai baju nampak lengan, seluar pendek, baju ketat, akhlak juga hendak dijaga. Tak manis seorang yang bertudung berjoget-joget berhuwaaa huwaaa.


Kadang kala saya tak nampak hakikat indahnya dan fadhilatnya bertudung kerana bila pakai jubah, pakai tudung menutup dada tak nampak manis dan tak update dengan fesyen semasa. Sukar untuk menghadiri majlis-majlis tertentu. Ada tempat-tempat yang terbatas. Oh dunia memang indah.


Oh ada orang kata, perempuan pakai baju seksi-seksi, ketat, and etc  adalah untuk menarik perhatian lelaki.  Siapa tak sukakan perhatian?  Anybody. Lebih-lebih lagi bila mulut-mulut mereka ini asyik dok puji dan biasanya wanita yang berpakaian ketat, seksi, up to date (biarpun mereka bertudung) lebih mendapat perhatian dari mereka yang satu badan berselubung penuh. Malah, mereka yang berpurdah satu badan, berjubah bagai, kadang kala dipandang pelik dan mendapat gurauan sinis. (am I right?).

 Im not wrote this in purpose to show that im good. No, saya tahu amalan saya tahap mana. Saya hanya mahu berkongsi agar saya ini dibuka kan hati menjadi lebih baik. Semoga suatu hari saya menjadi bidadari yang terpilih dengan akhlak mulia Bukan hanya memakai tudung sekadar untuk tuntutan bahawa petanda saya ini islam dan sudah terbiasa. Hanya sehelai kain diatas kepala. Kerana bertudung lebih daripada itu. Mungkin suatu hari nanti….


Bacaan tambahan:
1) ini
2) Ini

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment