Friday, September 21, 2012

ramai pengajar , sedikit pendidik

salam

Saya terdetik untuk berkongsi sebuah cerita


Buku: Beduk Diketuk
Penulis: Pahrol Mohd Juoi.
Muka surat: 1-5.
Bacaan penuh: klik sini

_____________________________________________________________________
" apa bezanya mendidik dan mengajar"

" mengajar dengan memberitahu, memahamkan, dan menyampaikan.."

" Mendidik pula?" Dia menyampuk seakan tidak sabar.

"Mendidik ialah dengan mengajak, mendorong, membimbing dan memantau..."

"Jadi sekarang kita banyak mengajar daripada mendidik?"

"Begitulah..."

"Boleh berikan contoh?"

"Mengajar sembahyang ialah dengan menyampaikan ilmunya. Tentang sah, batal, rukun dan syarat. Hasilnya, pelajar kita tahu sembahyang."

"Mendidik sembahyang?"

"Mendidik lebih pula pada mengajak. Kita ajak pelajar sama-sama bersembahyang dengan kita. Kita jadi role-modelnya. Jika mereka malas, kita dorong. Jika salah, kita membetulkannya. Hasilnya, pelajar akan mahu bersembahyang."

___________________________________________________________________

Pang ! Tamparan wanita disitu. Memang sejak akhir-akhir ini motivasi mengajar sangat kurang. Lebih-lebih lagi sekarang ini masih lagi cuba nak sesuai diri jadi pelajar semula. Pagi kelas, kemudian bergegas ke sekolah. Masuk mengajar, ada pula yang buat hal. Rasa nak lempang setiap seorang pun ada kadang -kadang.YA Rabb, sila tingkan bar kesabaran hambamu ini. AMIN :(

Bila dalam keadaan lemah, penat dan tekanan, memang syaitan itu suka hasut. Tapi hidup ini adalah berdasarkan pilihan. Nak jadi positif atau negatif, bergantung pada diri sendiri. Kalau dah selalu set dalam otak nak jadi lemah, itu ini tak betul, nak salahkan orang lain .Memang tak kemanalah.

sedikit petikan daripada cerita yang terus boom up semangat saya.


"Ilmu adalah amal jariah. Pahalanya berterusan selepas kematian. Pendidik adalah golongan yang paling dekat dengan tugas para rasul. Kerana dia mendidik modal yang paling berharga - modul insan. Jurutera hanya berdepan dengan mesin dan alat-alat teknologi tetapi pendidik berdepan dengan dengan sikap dan peribadi teknorat itu sendiri. Doktor menangani penyakit lahiriah, pendidik menangani masalah rohani."



pssssssss:

Saya dalam usaha mengimarahkan dan memeriahkan blog saya ini. Kalau boleh dan rajin, setiap hari satu entry. Supaya terbiasa menulis dan membaca. Hope not warm warm shit chicken lah. Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment