Tuesday, December 21, 2010

Oh baju kurung yang terlampau

Salam,

( thanks for reading, this is the last part. Part i,ii,iii,iv

A few month ago, I was texted my lovely friends. Thus, suggesting a black and white theme for our coming soon convocation ceremony on November. Their‘s reaction are:

‘ eeuuuu,apa nie. Lain-lain warna please’
‘ hmmm, black and white?? Ala macam taik cicak jew. Hitam putih nie’
‘entah la rahik, aku rasa aku mungkin tak beli baju untuk konvo kot’
‘ I will thinking about it deeply’
‘ okey, sound cool. Dah gemuk dah nie, lagi pun warna hitam sesuai untuk nampak kurus kan’
‘ala lambat lah, dah hantar kain dah pun’

Its does not take me long before I am realized how stupid idea it is. Hello, we are not in primary school or join nasyid group anymore. Semua baju kena ‘ sefesen’ sahaja. Malah bukan mahu bukak kelab boria.  Finally, they choose they own theme and I’m still stick with black and white. Only ALLAH knows what the best.

29 nov: Spending up to 3 and half hour in a car leave me tense and exhausted. Its was heavy raining and I’m drive alone. Sampai Segamat dalam pukul 3.30 petang. Bravoooooooolovolo.Ini adalah percapaian sepanjang hayat memandu seorang diri untuk jarak jauh. Yeah!!*breakdance*

Beramah mesra dengan warga rumah. Oh, seminggu tidak berjumpa. Rindu. Terus menuju ke dalam bilik. Sepasang baju kurung tersangkut di belakang pintu. Itu baju kurung berwarna hitam putih. Ya, baju untuk majlis konvo esok . Kehidupan yang sibuk sejak seminggu yang lalu menyebabkan saya tidak sempat mengambil baju dari tukang jahit. Terpaksa minta tolong dari emak. Terima kasih emak.

Saya cuba pakai. OMG. THIS IS THE UGLIEST BAJU KURUNG I EVER WORE!Baju senteng, tiada span dibahu, tiada cangkuk dibelakang baju, leher terlalu besar, ukuran tidak betul dan terlalu besar, kain terlalu longgar, bukan rekaan lengan baju ini yang saya hendak. INI BUKANLAH REKAAN YANG SAYA MAHUKAN!!!!!!! (oh im sooo diva in making)


I am mumble, whine and whimper. Sob sob sob. Ini bukan semata-mata mengenai sepasang baju kurung. Tapi berkenaan masa , usaha dan harapan. Betapa berusahanya saya mencari fabric yang sesuai, betapa lamanya saya mengambil masa untuk mencari rekaan yang sesuai dan melakarkan rekaan. Browsing internet and goggling to get the fresh idea about the baju kurung design especially bahagian lengan. (Ah, I even was dreaming to be fashion designer . HAHA).

Semua ini dilakukan dengan harapan, I will get the perfect baju kurung for my convocation day. But na nahi kabi nahi~~~ its turn to the nightmare.Nampaknya mimpi dulu betul lah kan. Saya menangis (lagi). Sungguh, inilah kali pertama saya begitu bersungguh-sungguh demi sepasang baju kurung. Dari pemilihan fabrik hinggalah rekaan, saya lakukan semuanya sendiri. Dan kesalahan saya yang paling nyata ialah saya tidak pandai menjahit. 

Sedih melihat secara usaha menjadi sia-sia dan lebih sedih lagi bukan saya menyebabkan kegagalan itu( oh, at least I can point my finger and have AN INDIVIDUAL to blame with, kehkehkehk..*evil laugh*)…

Masa sudah suntuk. Esok ialah tarikh konvo. Tangisan saya makin lebat. Nyai ( nenek) peluk lalu berkata itu hanya dugaan kecil. Bersabarlah. Mak bising: 
itulahlainkalibuatlagikerjalambat-lambathantarkattukangjahititulagidahtahutaksesuaihantarlagilainkalicakapbetulbetul.(Tsk Tsk Tsk).

 Look, how supportive she is. Later on, she realized I do not need her lecture at that moment and back up me.Saya menangis banyak. Am I trying to hard to get sympathy? Lalu ayah kata:

Dah la, jangan menangis, Beli sahajalah baju baru.- (Ayah,29 Nov 2010)

YES YES YES!! Dalam hati wujud taman mekar sejambak.

Terus berhenti menangis. Vavavava *diva laugh* .Bersiap-siap. Kami ke pergi ke beberapa buah butik dan kedai baju di Segamat Baru. Dari sebuah kedai kesebuah kedai, kami pergi. Langsung tiada yang menarik perhatian saya.Mak yang tadi sabar riang ria menemani sudah jelling-jeling ku bertentang, mata kita saling memandang. *tenaga elektrik memancar* Ye mak, I got your signal energy. AMARAN BAHAYA. Kedai ke 6. Last word, this is the last boutique. Like or not, please choice one or we will be late. Hari makin malam, pukul berapa lagi nak sampai Putrajaya. I hate last minute shopping. Eh bukan, saya tak suka membeli belah dalam keadaan tergesa-gesa.

Selepas begitu banyak sesi rambang mata dan semua orang malas mahu melayan kerenah saya. Mereka hanya berkata: oh ini cantik,cepat lah. Nah, cepatlah. Ini macam sesuai, cepatlah. Setiap perenggan ayat hanya akan keluar cepatlah cepatlah cepatlah.@-@

Akhirnya sepasang baju kurung warna merah jambu berlatar coklat dipilih. Bukanlah baju yang sempurna yang saya mahukan tapi bolehlah dari tiada. Kena bersyukur.Jangan kufur nikmat, tuhan tak redha.Kemudian terus bertolak ke Putrajaya. Niat musafir.

I got my lesson for today. Paling saya terharu betapa banyak kasih sayang disekeliling saya. Mak dan ayah saya begitu berusaha memastikan bahawa kehendak saya sedaya upaya dipenuhi.Betapa memberi sokongannya adik beradik, mak cik, nenek saya supaya ini hanya ujian kecil. Tidak perlu gusar. I’M bless with this love. Thanks because making me more alive, happy and grateful. Enough to make me feel we should not take good friends and family for granted.

Ops, lupa pulak. Kena jugak terima kasih sebab idea untuk tema hitam putih ditolak awal-awal.Tengok hikmah dia besar kan..




Best Blogger Tips

2 comments:

  1. u...tahniah da konvo....
    n satu lagi, susah2 cr bj konvo buat/cr bua ape, kn pakai 'jubah' jgk. bkn nmpk baju pn.heheh (gurau je)

    biasela skali seumur hdp kn. nk perfect. alhamdulillah da slmt konvo.. yes true...
    fmly adalah insan yg paling menyayangi kte =)

    ReplyDelete
  2. thanks iman..
    hahaha...iyew tapi kain nampak..:P

    ReplyDelete