Monday, December 13, 2010

Majlis perkahwinan bukanlah seperti permainan pondok-pondok,sayang~

salam

Bersembang dengan seorang kawan lama di muka buku. Lama sudah tidak ketemu. Lawak rasanya bila dia bertanya bahawa saya akan berkahwin dalam waktu terdekat ini. OMG. ITU MEMANG LAWAK DAN TIDAK BENAR.Me? Married? With who? *ahem*..God, not now. Saya baru nak mengenal erti hidup, baru mahu mengapai impian.Relax-relax lah kan...yo!

Kemudian saya godek-godek draft.(ciet, ini pun nak bagitau kew?..Eh kena, baru kena kronologi cerita).. Guess what? Tadaa... I'm found this entry..Meh, kita ambik mood kahwin berdasarkan realiti jom.Biasalah bulan 12 kan, musim orang kahwin.

---------------------------------------------
( draft)

12.57 tengah malam waktu Malaysia. Malam yang sepi pi pi, pak mat jual topi. Topi nya buruk ruk ruk, Pak mat sumpah jadi berukk ruk rukk....

Lagu siulan kanak-kanak semasa usia saya dalam lingkungan 7,8,9 tahun. Diwaktu kecil saya, kehidupan anak kecil yang dibesarkan di kawasan perkampungan menuntut kami menjadi lebih kreatif mencipta permainan kami sendiri. Apalah sangat jenis permainan diwaktu itu. Selain bermain getah zero point, konda kondi, polis sentri, batu seremban dan pondok pondok.

Pondok-pondok adalah permainan paling disukai. Kami bina dunia kami sendiri. Kami dirikan tiang cerita kami sendiri. Kami tentukan peranan kami sendiri. Cukup indah. Ada mak, ada ayah, ada kakak, abang dan adik. Sebuah keluarga bahagia. Terasa lawak bila memikirkan permainan pondok-pondok dikala kecil.

'Mak' akan duduk didapur memasak bersama 'kakak'.'Ayah' akan duduk sambil membaca surat khabar selepas balik berkerja. 'Abang' akan ke 'kedai'. maksudnya itu mencari sumber alam disekeliling untuk dimasak oleh 'mak'. 'Adik', ah si comel yang sering bermain.

Minda suci kami diwaktu itu hanya melihat itulah peranan sebuah keluarga. Kadang kala kami main kahwin-kahwin. Terasa kanak-kanak dahulu macam gatal miang kan, kecil-kecil dah terasa nak kahwin. Peliknya diwaktu kami kecil dahulu, tak pernah pun kedengaran masalah rogol liwat kanak-kanak atau kelakuan seks dikalangan kanak-kanak. Lucunya bila diwaktu ini, kes ini macam menjadi-jadi pulak kan.Ah, benda ini lain hari kita boleh cerita~

Dunia kecil kami berpendapat kahwin pada masa itu hanya lah majlis indah,penuh dengan budaya, adab susila dan kemeriahan. Tidak terfikir mengenai tanggungjawab si suami atau isteri ataupun seks. Gatainya~~kihkihkih.

Melangkah ke alam remaja, selangkah demi selangkah dunia indah riang si kanak-kanak kami tinggalkan. Huh! mana mungkin kami budak belasan tahun mahu bermain begitu lagi.  Melihat perubahan pada tubuh, kematangan akal mengajar kami erti tanggungjawab dan malu.

Melangkah ke alam dewasa menuntut kami lebih bertanggungjawab. Menerima fitrah kehidupan bahawa hidup perlukan cinta. Cinta itu tanggungjawab. Menjadi seorang islam dan berketurunan melayu, kita harus faham bahawa yang haram perlu dihalalkan dengan akad.Akad janji dengan tuhan bahawa amanah itu akan ditunaikan dengan sebaiknya.


*sorry fida, curi gambar tanpa izin*
Caption: thanks Auburn sebab susah-susah jew buat lagu Perfect two untuk mereka berdua ini. 
* hope this make ur day fida, Luv u.*


Hidup dizaman ini, majlis bukan sahaja sebuah majlis yang memenuhi rukun nikah.  Perlu ada sebuah majlis meriah. Kenalan rapat atau renggang, saudara mara, orang kampung perlu dijemput dan diwar-warkan. Jangan ada yang kurang, takut terasa hati empunya tuan sementelaah hidup kita dibawah rumpun masyarakat yang sama untuk sekian lama.Hmm... Orang melayu penuh dengan adat, penuh dengan susila katanya. Majlis perlu dirai dengan himpunan budaya agar rumpun melayu itu kekal dari generasi ke generasi.

Tapi meraikan sebuah adat budaya bukannya murah. Lebih-lebih lagi sekarang  segalanya mahu cepat dan mudah. Ada matawang perlu dipungah. Dalam bahasa cukup mudah, jika banyak wang segala-galanya akan dilihat indah. Malah sedihnya dunia, bila hantaran seperti sebuah pertunjukkan untuk dimegah-megah.Pastinya impian si gadis yang sejak kecil disogok untuk sebuah perkahwinan idaman penuh gemerlapan perlu dicapai. Tak kisah la lepas majlis perkahwinan itu jadi macam mana pun, itu lain cerita.



Nyummy.Cupcake sangat comel dan menarik. Tapi rasa, kena makan juga baru taw sedap atau tidak. Begitu juga perkahwinan, nampak indah. Tapi kena lalui sendiri, baru boleh cakap seronok atau tidak.

Jarang-jarang orang zaman sekarang mahu majlis hanya sekadar memenuhi rukun nikah takut nanti tertimbul fitnah oh itu mesti tangkap basah :P.Sekurang-kurang perlu jua sebuah majlis makan-makan.

Kita sudah dewasa. Bukan lagi bermain pondok-pondok atau kahwin-kahwin. Katering, baju pengantin, pelamin, hantaran, photograph, dewan, goodies bags, make up, wedding planner,hiburan lagi ntah zapin cak lempong atau orang nyanyi-nyanyi  jew.Itu semua pakai duit. Alangkah indahnya jika duit itu seperti daun-daun dipokok. Hanya perlu petik sahaja lalu bayar.

 Dan lebih parah lagi, minda saya juga sudah terjajah untuk mendapatkan majlis bukan hanya sekadar memenuhi rukun nikah sahaja ( blame to media and Hollywood?). Yew,sederhana tapi indah dan meriah. Tapi sayang majlis sederhana tapi indah dan meriah  bagi definisi saya itu bukannya berharga sekupang dua. Oh maybe i'm talking about reality.KIta perlukan duit juga untuk meraikan cinta kan?

Oh ini maksudnya lama lah lagi nak kahwin. Kumpul duit dulu. kejar cita-cita dulu. kemudian baru boleh bincang pasal ini. Ah kalau jodoh, tak kemana kan.

this only my 2 cent. How about u? Best Blogger Tips

1 comment: