Wednesday, August 28, 2013

Ketam bercili

Salam

Hari tu pergi pasar raya. Kononnnya nak beli sikit je la barang. Punyalah bersemangat menyenaraikan barang dapur. Tapi sudah namanya perempuan, sikap rambang mata itu adalah fitrah. Semua benda macam nampak penting dan semua benda nampak teringin nak makan. Beginilah kita perempuan, kalau kita membeli barang memang bukan untuk esok je. Kalau boleh sebulan terus. Tak pe, hal hal macam ini kita boleh salahkan hormon.

Lebih lebih lagi manusia yang jarang sekali masuk pasar macam saya ini. Jadi memang hormon tak stabil sikit bila masuk pasar raya. Sebab tu TERbeli banyak barang. Nampak penekanan TER tu. Maksudnya perbuatan tersebut tidak disengajakan.

Pergi bahagian barang basah. Nampak ketam terus teringin. Padahal tak ada dalam list. Ketam bukannya makanan kegemaran pun sebab nak makan dia susah. Dah la susah isi sikit je.Tak pe la, bab makan makan ini jangan berkira. Ini salah hormon lah ini.

Baiklah, ini nak kongsi resepi mudah masak ketam bercili. Tak lah hebat sangat rasanya makan sampai pengsan tidur malam termimpi mimpi terjerit jerit. Tapi boleh la tahan sedapnya bagi tekak saya ini sampai jilat jilat jari. Yelah, makan ketam kan susah. Habis semua tangan nak guna untuk makan korek isi.

Baiklah puan puan. Resepi ini khas untuk orang ya g tak terer  masak je. Yang dah tahu masak boleh duduk diam tengok tengok je ye.

Bahan bahan diperlukan.

Ketam,
Bawang putih,
Bawang merah,
Halia
Cili kering yang telah diblender
Sos cili,
Sos tomato,
Cili padi,
Tomato
Garam
Gula melaka.
Lada hitam

Ps: sukatan semua pakai agak agak je la. Kalau suka bawang banyak lebihkan, kalau suka pedas, lebihkan cili.

Cara masak

Ketam dibersihkan. Letak tepung jagung sikit, garam sikit, kunyit sikit. Gaul gaul. Kemudian Goreng deep fry maksudnya minyak tenggelam. Tepung jagung ini fungsi dia nak kasi ranggup. Kalau korang goreng ayam ke, ikan ke, try la bubuh tepung jagung dengan kunyit dan garam, memang sedap.

Kalau tak da tepung jagung, guna tepung berempah goreng ayam tu je pun boleh.

Kalau segala tepung tak da, lumur je ketam dengan kunyit dan garam dan goreng.

Kalau tak nak goreng sebab berminyak diet katanya, boleh bakar dalam oven.

Kalau tak nak takut ketam kering, kukus pun boleh. Tapi kalau kukus, tak payah letak apa apa. Letak je la daun kunyit nak kasi aroma naik.

Kalau nak kukus grill panggang, kukus grill panggang macam Chef MichaeL PUN BOLEH!

Tak kisah la nak masak macam mana, yang penting ketam tu masak dulu.Bila ketam dah siap, ketepikan.


Kemudian, ini baru buat kuah sos pulak.

Mula mula.Bawang putih, bawang merah dan halia tumbuk.
Panaskan minyak.
Masukkan semua benda yang ditumbuk tu tadi.
Naik bau.
Letak cili blender tadi.
Campak garam sikit.
Gaul gaul.

Letak gula melaka. Tak da gula melaka, gula pasir yang selalu guna buat air tu pun boleh. Tapi guna gula melaka lagi best, warna cantik dan manis dia lain sikit dari gula pasir. Lagi uhmmm!

Kalau pekat sangat, letak air sikit, lepas  lada hitam,sos cili dan sos tomato.
Gaul gaul lagi.

Dah nampak macam best je di mata anda, dan aroma dia macam best di hidung anda, baru ,masukkan tomato dan cili padi yang di cincang halus.

Dah masak. Barulah masukkan ketam . Gaul gaul biar meresap sos dalam ketam tu. Gaul sekejap je.

Siap!



Ps: hidangan persembahan makanan agak fail tapi rasa boleh tahan. Cuba la.

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment