Wednesday, August 28, 2013

Makan gaji tapi kaya

Salam

Tajuk buku: makan gaji tetapi kaya

Penulis:Shamsuddin Abdul Kadir

Ingin menjadi pekerja jutawan tanpa perlu berhenti kerja?

Nak la! Gila tak nak.

Buku ini bagus. Bagus lah untuk saya yang kaki boros berbelanja. Ok nak kongsi tips yang ada dalam buku ini bagaimana kita boleh menikmati hidup dengan kewangan yang stabil iaitu ada simpanan yang banyak dan masih boleh menikmati hidup dengan baik.

1) simpan 10% gaji anda ke akaun simpanan. Pastikan akaun tersebut tiada kad atam. Paling mudah bagi mengalakkan kita menyimpan adalah potong terus 10% tu dari slip gaji siap-siap. Misalnya gaji anda rm3000. Bulan bulan simpan rm300. Setahun sudah Rm3600. Kalau sepuluh tahun dah berapa berapa kan? Tak kan selamanya gaji rm3000 ke? The main thing is keep 10% from your salary.

2)simpan lagi 20% gaji anda kedalam akaun kecemasan. Misalnya duit ini boleh digunakan msa sakit ke, waktu waktu terdesak ke. Jika bulan ini anda tiada terlibat dengan kes kes kecemasan. Jangan guna pulak. Simpan lagi.

3) 70% gaji anda itu guna kan untuk menikmati hidup ini. Bayar insuran, bayar bil, beli barang, bagi dekat mak bapak dan apa sahaja yang anda ingin lakukan.

4) melaburkan simpanan anda. Misalnya saham koperasi felda, ASB, Tabung Haji.

5) simpanan anda sekurang kurang adalah sama banyak dengan 6 bulan gaji anda. Misalnya klau gaji Rm3000. Simpanan anda paling asas pun mesti ada dalam lebih kurang Rm18000. Reason? Coz we cant predict what happen to us in the future. Entah esok lusa kena buang kerja ke? Kemalangan hingga tak boleh kerja ke? Syarikat bangkrap ke.

6) jangan berhutang keterlaluan. Semata mata kerana gaya, habis semua benda nak hutang. Ok, paling paling pun hanya ada 2 benda untuk berhutang iaitu rumah dan kereta. Buat apa nampak mewah tapi kaya hutang.

7)  melabur dalam sesuatu dalam bentuk harta. Harta ini anda melabur dan kalau dan kalau anda jual balik. Anda dapat untung. Contoh rumah dan pelajaran (ilmu).

8) elakkan mengumpul liabiliti.liabiliti ini bebanan. Anda bayar tiap tiap bulan mahal tapi kemudian bila jual merugikan anda. Contoh adalah kereta.

9) elakkan berhutang secara panjang dan penuh. Misalnya anda nak beli rumah. Harga rumah itu Rm250 000. Duit tak ada kan, pinjam bank Rm250 000 bayar balik dalam tempoh 20 tahun. Cuba check, sebenarnya anda membayar lebih banyak. Rm250 000 untuk rumah dan Rm250 000 pada pihak bank. Semakin panjang tempoh bayar balik, makin tinggi interest kena bayar.

10) life live your life. But keep its simple. Spend within your means. Gaji naik tak bermakna kena belanja macam orang gila.

11) do part time job. Tapi pastikan kerja tu berbaloi untuk dilakukan.

Dah. Banyak lagi sebenarnya tapi cukup la 11 dulu ye. Yang ini kira macam asas je dulu.

Best Blogger Tips

1 comment:

  1. perbincangan kita tempoh hari dalam kete kan rahika... huhuhu

    ReplyDelete