Saturday, July 6, 2013

Review Hari sukan dan luahan hati

Salam

Ini adalah review sukan tahunan di sekolah aku.

Pertama, kita kondem dulu pasukan yang kalah iaitu rumah sukan aku sendiri-omega.

Secara solid dan totalnya, rumah sukan aku kalah lagi. Tempat terakhir secara kekal berturut-turut. Mengikut imbasan , tidak pernah aku diketemukan dengan sebuah rumah sukan yang begitu banyak kali bilangan kalahnya, kawan.




Kedua, kita puji pula pasukan yang menang.-gamma.

Secara solid dan totalnya, tak pernah aku lihat rumah yang begitu diberkati tuhan dengan  begitu banyak kesatria satria yang berpotensi besar. Mungkin doa doa mereka sekian lama telah didengari tuhan atau rumah rumah lain terlalu pincang atletnya.



Ketiga, kita support pula rumah yang memberi tentangan sengit-lambda.

Secara solid dan totalnya, tidak pernah aku lihat rumah yang begitu cantik sistem pengurusannya, tak perlu berkerja keras dan makan hati terlalu dalam. Tidak perlu disuruh suruh secara keterlaluan dan tidak terlalu ramai yang kemalasan. Slogan paling tepat bagi rumah ini " pengurusan cemerlang, kearah kemenangan atlet berkesan" amacam sesuai tak dengan slogan kerajaan?



Keempat, kita kupas pula kegagalan juara bertahan -Delta

Secara solid dan totalnya, sang juara rebah. Cuba bangkit diakhir akhir pertandingan tapi sayang
Buah bidara, tenaga mu belum cukup kuat memintas juara baru yang lebih muda dan bertenaga dengan semangat yang membara. Tak pe lah,sekali sekala berilah peluang pihak lain merasa podium pertama. Jika terlalu lama ditambuk, bimbang tercetus satu konspirasi angkara pihak pihak lawan lalu melahirkan demontrasi jalanan pula. Macam di mesir? Kau mahu?

Ala, politik rumah sukan dan politik negara apa nak jauh beza.






Kelima, kita kupas pula pasal budaya.

Hari tu, aku bersembang dengan cikgu sekolah lain, almaklumlah sekarang ini 1 Malaysia sibuk dengan hari sukan.

Pung pang pung pang.

" wah, beria nya sekolah engkau. Sekolah aku cikai cikai sahaja, khemah pun tak ada,"

" aah, sekolah aku memang beria tapi yang buat kerja semua cikgu."

Memang budaya sekolah aku, kerja suma cikgu je nak pulun . Anak murid kita belai belai goyang kaki. Patutlah pemalas, belajar malas, sekolah malas. Yang rajinnya -bercinta dan main fb malam malam.



Ps: Akhir kata dari pesanan penaja, khas untuk bakal bakal graduan diluar sana yang nak jadi cikgu: kalau ko jadi cikgu sebab mak suruh, bf,gf suruh, gaji banyak, konon cuti banyak, kerja sekerat hari je. Tolonglah jangan jadi cikgu. Tolong lah aku merayu.

Apa kau tak tahu, cikgu ini ramai yang jadi pesakit mental lagi lagi sekarang ini generasi Y yang  jentik sikit terus jumpa di mahkamah dan mak bapa serang macam kita ini tak tahu nak didik pelajar. Dan segala fail dan dasar dasar yang bukan sahaja mengelirukan dan ko terfikir fikir, apakah faedahnya kau buat semua ini  tapi kau kena hadap juga sebab ko dah sain akujanji " saya yang menurut perintah".

Mak bapa zaman sekarang ini pula konon yang belagak tu la. Bukan main lagi, semua salah. Ewah, bukan kah pendidikan bermula di rumah? Dah kalau cikgu mengajar tak betul, konon tak pandai didik anak murid. Ko dekat rumah buat apa? Buat anak?tetetttt bacaan 18 tahun.
Sorry, aku anti sikit dengan ibu bapa yang belagak. Ibu bapa yang tak belagak aku sayang.muah.

Ok bye, dah banyak dosa aku buat malam ini. Pergh, lama dah tak mengila tulis ganas macam ini. Feeling feeling remaja gituz.

Ps: dulu,awal tahun aku pernah la berikrar untuk menjadi guru yang bersopan santun, bersusila tinggi dan lemah lembut macam kak mira. Tapi angan angan tu musnah sejak mengajar peralihan dan mpv. Tahun depan, boleh tak kasi aku mengajar kelas pandai pandai dan tak  hardcore? Kasilah aku chance nak berubah jadi perempuan melayu terakhir sikit.




Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment