Saturday, July 20, 2013

Nilai duit

Salam

Ada sebuah buku kecil yang saya dapat secara percuma. Percuma kerana membeli sepaket rumpai laut kering jenama Tao Kae Noi milik seorang usahawan muda kelahiran Thailand.

Ittipat Peeradechapan atau Tob adalah nama usahawan tersebut. Tob bermasalah sewaktu belajar. Keputusan peperiksaan beliau sangat teruk dan menyambung di universiti swasta.kemudian, meninggalkan pengajian di Universiti diawal usia. University droupout. kerana ingin menumpukan perhatian kepada perniaagan kecil yang diusahakan.

Lantas apabila dibentangkan kisah sebegini, saya sebagai seorang guru menjadi sedikit skeptikal walaupun hakikatnya kejayaan seseorang di alam realiti bukanlah berkisarkan berapa banyak A yang diperolehi di zaman sekolah, bukan berapa tingginya cgpa yang didapati sewaktu zaman kuliah. Walaubagaimanapun masih lagi pendidikan menjadi satu batu loncatan untuk kehidupan yang lebih baik dan peluang yang lebih mudah.

Iktibarnya siapa pun kita waima budak paling banyak gagal masa peperiksaan sekali pun kita boleh berjaya dan jadi manusia berguna.

Konsep mudah nak berjaya adalah usaha, tawakal dan doa. Pesan nabi sesungguhnya perniagaan tu adalah 90 sumber hasil pendapatan. Nak kaya, meniagalah.

Cerita Tob ini pernah diadaptasikan menjadi filem. " The billionaire". Cari dekat youtube, mesti jumpa. Berbalik kepada buku Tob ini, saya tertarik dengan kata kata beliau. Betapa nilai wang itu berubah mengikut usaha.

"  the value of easy money was completely different from the hard money. Both are still money. Both can pay bills. However the value in our own mind was different".

Betul. Bila kita sendiri tahu kesukaran mencari wang kita lebih berkira kira dalam setiap perbelanjaan. Adakah barang yang kita nak beli ini berbaloi untuk wang yang akan kita belanjakan? Adakah kalau kita tak beli barang ini akan mempengaruhi kehidupan kita? Kita mula meletakkan jurang antara keperluan dan kehendak.

Hmmmmm

Hmmmmmmmmmmmm

Hmmmmmmmmmmmmmmmm

Walaubagaimanapun hidup ini hanya sementara. Jangan kedekut sangat dengan diri sendiri. Jangan kedekut sangat dengan orang lain. Dah penat penat kerja, bebelanjaanlah kehendak sendiri kadang kala. Apa apa pun ukur pada kemampuan diri sendiri. Spend within your mean.
Harus bijak berbelanja, harus tahu menyimpan sedikit tahu bersedekah sedikit, harus tahu bersyukur , harus tahu beringat.

Jangan jadi orang kaya yang kedekut dan jangan jadi orang miskin yang boros.

Dan ye, keperluan barang itu sendiri. Kalau kau pakai, nak beli 10 pasang kasut pun tak pe dik non. Asal duit hang sendiri dan guna. Bila hang beli dan hang guna. Itu tidak dikira sebagai pembaziran. Tapi pelaburan. Ye pelaburan untuk hati yang riang gembira.

Sekian
Rahika Halim
Pesanan dari seorang kaki membeli belah.

HAHAHA.

Best Blogger Tips

2 comments: