Tuesday, September 17, 2013

Spagetti campak campak

Salam

Hari ini balik rumah pukul 7 petang. Terkejar kejar dari balik kampung kemudian terus masuk mengajar membuatkan hari ini extra penat. Balik rumah terus lapar ya ampun.

Lapar tapi malas. Malas masak. Masak juga makan dekat luar. Itu memang tabiat normal. Jadi konon konon diet terus makan oren 2 biji dan pelam cecah asam. Ha, jangan haraplah kenyang kan. Mungkin doa orang lapar tapi malas ini didengari tuhan. Sesungguhnya tuhan berkerja dalam rahsia.

Lalu Along turun dapur tengok apa yang ada dalam peti sejuk. Maka terhasil lah spagetti campak campak. Nama je spaggeti campak campak tapi sedap okey! Memang mengugat nafsu dan jiwa lalu ku isytiharkan hari ini ialah "cheat day".

Resipi ini bagus untuk mereka yang tak nak  guna prego atau mana mana bahan ringkas yang ada dalam tin. Atau nak cuba resepi baru sebab prego tiba tiba habis dekat kedai ke. Resepi ini telah diadaptasikan sedikit lebih kepada rasa asean atau lidah melayu macam kitaorang ini.

Bahan bahan nya adalah

1) bawang besar  3 biji
2)tomato dalam 4,5,6 biji-cuba cari yang warna dia betul betul merah. Tu lGi best.
3) bawang putih 4 biji
4) daging kisar. Kita org guna jenama ramlee sebab kandungan carb dia rendah.
5) sos tomato. Kalau tak suka guna sos tomato boleh guna tomato puree.
6) bunga kobis
7)daun bawang
8) daun limau purut
9) paste sambal spicy rice cake dkumbokki (korean food) .ini tak ada pun tak pe. Kitaorang saja letak sebab nak pekatkan kuah jadi merah dan saja nak tambah rasa. Alang alang ada dalam peti sejuk. Campak kan je la nak tahu apa rasa. * rujuk gambar*
10) serbuk lada hitam. Serbuk oregano.Kalau tak ada tak yah letak pun tak pe.
11) kiub pati ayam maggi.

Cara memasak.

1) bawang besar dan bawang putih di blender halus. Air letak sikit je masa blender tu untuk mengekalkan rasa manis pada bawang. Bawang memang pakai banyak sebab nak beri rasa manis dalam masakan tanpa penggunaan gula.

2) bawang yang telah diblender tadi di masukkan dalam kuali bersama sama sedikit minyak dan mentega. Naik bau sikit letakkan daging kisar. Gaul gaul. Biar sebati rasa bawang dengan daging, mentega tu kitaorang saja bubuh sebab nak kasi testure kuah berkilat sikit. Adalah lebih baik minyak itu tidak dipanaskan terlebih dahulu bagi mengelakkan ia terdeoksida. Barulah unsur unsur didalamnya tidak terurai dan khasiatnya tidak hilang. Wah.....Sains lah sangat kan.

3) daging dah masak sikit letakkan tomato yang telah diblender halus. Gaul gaul. Letakkan daun limau purut sebab nak naikkan bau. Letak kiub pati ayam maggi.

4) dah ok sikit. Letak lah tomato sos, paste sambal dkumbokki tu tadi/ tomato puree. Tujuan nak menambahkan rasa masam dan memberikan warna merah yang cantik pada kuah. Kitaorang letak tomato sos tu hampir setengah botol sebab sause spaggeti kitaorang warna merah dia cair gilos. Terus kuah kitaorang dari zero to hero!

5) letak garam. Letak sayur bunga kobis tadi. Letak daun bawang. Letak serbuk lada hitam dan oregano. Gaul gaul.  Kalau nak rasa pedas hirislah cili padi dalam 1@2 biji ke masuk kan sekali.Tengok warna cantik. Daging dah masak. Rasa pun ok. Siap lah tu. Boleh dimakan dan letaklah suka hati korang apa nama masakan spaggeti ini. Spageetti campak campak sangat tak komersial kan.

Nak lebih sedap letak la keju cheddar ke. Parmessan ke. Kitaorang tak letak sebab muak.

Nampak macam leceh kan sebab kalau beli prego tuang je kacau kacau siap. Tapi sebenarnya tidak. Kitaorang masak dalam 20 minit siap. Jimat kos , lebih sedap dan lebih terkawal bahan perasanya.

Ps: Err sebenarnya Along saja yang masak . Diriku ini hanya tukang tengok, tukang makan dan tukang komen. Hahaha

Rasa: 4/5 bintang, tak leh kasi banyak kang tak da kemajuan nak buat lagi baik.
Bajet barang: lagi murah dari beli dalam tin. Pastu dapat banyak pula tu. Ekonomi tak stabil sekarang ini jadi kena berjimat.
Masa: sekejap je jika semua barang dah ada. Dan bergantung tahap kerajinan individu. Kalau malas, sampai esok lusa pun memang tak jadi spaggeti ini.

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment