Saturday, March 3, 2012

Di kala petang jumaat


Jumaat, 17 Feb., 12

6.15 minit petang.

 Hujan yang tadinya lebat sudah kembali renyai-renyai. Awan masih lagi mendung. Saya menuju ke surau sambil memegang rotan yang diambil diatas meja cikgu Amir. Masih ada sekumpulan besar pelajar perempuan yang menunggu giliran untuk mengambil wuduk. “ pelajar perempuan cepat sikit ambil air sembahyang” tegur saya lantas masuk ke dalam surau. 

Keadaan surau hari ini tidak seperti biasa. Bahagian lelaki agak bising. Saya menjengah ke bahagian ruang solat lelaki lalu terlihat kelibat cikgu Aishah, guru bertugas hari ini.  “Patutlah bising” ujur saya didalam hati kerana kebiasaannya bahagian lelaki dijaga oleh Cikgu Zasni. Cikgu Zasni antara cikgu yang diisukai oleh pelajar tapi jika tidak kena gaya pelajar dimatanya, garangnya boleh mengatasi sesiapa sahaja.


Kesian Aishah. Sesekali terdengar bunyi rotan dilibas pada papan pengadang antara ruang solat perempuan dan ruang solat lelaki . Isyarat supaya pelajar dalam keadaan senyap. “ Pelajar lelaki sila senyap”. Jerit suara Aishah yang tenggelam dengan riuh  pelajar lelaki. Sungguh mereka tidak menghormati guru dan kedudukan surau sebagai tempat beribadah.

Masa hampir menunjukkan 6.25 minit petang. Aishah menyuruh pelajar yang menjadi bilal supaya memberikan iqamat. Tapi sayang. Iqamat itu diselang selikan dengan bunyi riuh rendah pelajar lelaki. Tenggelam terus takbir suci mengajak manusia menunaikan solat dalam nada bising suara pelajar lelaki.

dah start ke sembahyang cikgu” Tanya seorang pelajar perempuan kepada saya. Saya tiada jawapan kerana saya sendiri tidak mendengar  dengan jelas bilakah imam mengangkat takbiratuliqram yang pertama.
Aishah menjerit memarahi para pelajar lelaki kerana  jelas mereka tidak menghormati iqamat. Tidak malukah mereka sebagai seorang  islam? Kelihatan ada yang bertolak-tolak, bercakap-cakap, bermain-main.

“ Jika kamu masih bising, hari ini semua orang akan balik lambat!!” jerit saya tanda amaran telah diberi. Bagaimana solat secara  Jemaah ini akan berlangsung dengan baik dan tertib jika suasana masih bising. Bagaimana bacaan imam boleh didengari oleh pelajar perempuan misalnya jika suasana dalam keadaan bising. Akan ada yang akan keliru dengan bilangan rakaat antara imam dan Jemaah. Respon yang saya terima lagi mengecewakan saya.

Suasana menjadi semakin bising. Mereka bersorak sorai. “ yeah yeah hari ini balik lambat” seolah-olah meraikan kemenangan pasukan pilihan bola sepak mereka menjaringkan gol. Saya dan Aishah saling memandang. Jelas kami kecewa. Sudah lunturkah tanda hormat mereka pada cikgu. Sukarkah untuk faham arahan mudah supaya segalanya berjalan lancar. Jika berkata- kata dalam keadaan lembut dan kemudian kasar juga mereka tidak endah. Pilihan apa entah lagi yang kami ada?


aku pergi bilik guru sekejap, nak panggil cikgu disiplin. Nak minta tolong” kata saya pada Aishah yang dibalas dengan anggukan. Setibanya saya dimuka pintu, saya lihat kelibat Cikgu Fazli, cikgu disiplin sesi petang ke arah surau. Rupa-rupanya sorak sorai pelajar lelaki itu hingga boleh didengari hingga ke luar.
Suasana terus senyap. 100% sunyi. “ Siapa tadi yang gembira sangat sorak sorai sampai ke luar boleh dengar!” jerit Fazli. Tiada siapa yang berani mengaku. Jika lah saya dapat mengecam siapa gerangannya, mahu saja saya tunjukkan pada Fazli. Keadaan senyap dan solat pun bermula.

Usai solat dan berdoa. Saya arahkan pelajar membaca surah Al-Fatihah, Al-ikhlas, Al-falaq dan Al-Kafirun. Alhamdullilah mereka membaca penuh semangat. Semoga mereka mendalami maksud ayat-ayat tersebut.


Al –fatihah Ayat 6 dan 7:

Tunjukkilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan-jalan orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau murkai dan bukan juga jalan-jalan orang yang sesat.

Al-Ikhlas  ayat 2;

Allah yang menjadi tumpuan sekelian makhluk untuk memohon hajat

Al-falaq ayat 1 hingga 5

Katakan wahai Muhammad, “ aku berlindung kepada Allah yang mencipta sekelian makhluk. “ dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan. “ dan dari bahaya gelap apabila ia masuk. “ dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus –hembus  pada simpulan- simpulan ( dan ikatan-ikatan) .” dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya”

surah al-kafirun ayat 5 dan 6:
dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. “ Bagi kamu agama kamu, bagiku agamaku.

Semoga mereka mengerti dan menjadi modal insan yang diharap-harapkan. Doa saya sentiasa untuk mereka. Wahai anak-anak didikku, semoga kalian menjadi penegak AgamaMu. 
Best Blogger Tips

2 comments:

  1. sedey ! aku pon pernah menangis ~ so mmg sngt faham ~ bukan setakat sedey sbb susanya nak control tp sedey knp hilang rs hormat tu semua Y_Y

    ReplyDelete
  2. kan. pastu aku balik stress. badan penat. pastu tiiba2x. oh i need terapi. celah mana plak terapinya kalu shoping jew.

    ReplyDelete