Tuesday, October 15, 2013

Malas dan suci

Salam

Hari ini hari raya haji. Dan saya berada di dalam bilik menyembunyikan diri. Tidak bersendiri sebab suhada ada malas bangun dari tidur.Dan saya juga begitu malas untuk berkomunikasi. Amboi kau anak dara...haha..Biarlah...

Antara kebaikan besar rumah ibu bapa belakang rumah nenek sendiri adalah kunjungan saudara yang tidak putus dan selesa bergerak sendiri. Lapar? Pergi buka tudung periuk ambil sendiri. Haus? Pergi bancuh air sendiri.Mengantuk? Tidurlah mana mana ruang dengan kadar keselesaan sendiri. Bagus. Memudahkan urusan saya yang malas ini. Hahaha. Tiada siapa disini yang sanggup duduk di dapur sehari suntuk demi melayan tetamu. Kecuali mak teh. Dia obses pada kebersihan dan bencikan keserabutan.hahaha. comel tapi kesian sebab mak teh dah tua.

Dan  iya untuk mendapatkan keselesaan sebegitu tanpa sebarang anggapan serong memerlukan keakrapan yang sangat tinggi dan pertemuan yang berulang ulang kali sejak azali.Itulah famili.

Budak budak begitu asyik menguasai tv dengan cerita kartun, berlawan cakap mengenai  pengalaman sendiri. Ketawa dan bermain. Bermain jual jual. Sungguh kanak kanak adalah insan yang begitu mudah untuk dimanipulasi. Dan suci.dan comel.

Tunggulah mereka sedikit besar kau akan lihat refleksi acuan didikan nya bagaimana menolong mereka mengadaptasi dengan kehidupan dunia.

Moga faham. Selamat dunia akhirat.

Selamat hari raya haji.

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment