Friday, January 13, 2012

Atas dan bawah

salam

dalam surah Al- A'raaf  telah diceritakan secara ringkas mengenai kaum Bani Israel yang telah diangkat martabat  melebihi kaum yang hidup sezaman dengan mereka pada masa itu. Nabi Musa ,antara nabi yang diberikan mukjizat telah berjaya menundukkan para ahli sihir Firdaun. Malah, telah menyebabkan golongan ahli sihir ini memeluk agama Allah secara beramai- ramai. Allah menyelamatkan golongan bani Israel ini daripada bala tentera buruan Firaun.Laut Merah yang terbahagi dua bercantum semula.

Begitulah Allah memerdekan golongan yang sabar. Analoginya mungkin begini:

a) Ana yang hidup miskin dan kehilangan ayah sejak kecil. Tinggal lah ibu tunggal yang tidak berkelulusan tinggi menyara anak-anaknya yang ramai. Kemudian, Ana belajar bersungguh- sungguh. Berjaya mendapat keputusan cemerlang. Masuk Universiti. Lulus dengan cemerlang. Ditawarkan pekerjaan lumayan. Seterusnya mengubah ekonomi keluarga. ( Sound so cliche. Sungguh la drama-drama melayu)

atau

b) Ali yang tidak cemerlang dalam pelajaran. Disisihkan oleh ahli keluarga yang berjaya. Ali bangkit dan guna kan kemahirannya yang dia mahir dengan sebaiknya. Buka perniagaan dan mendapat sambutan yang sangat mengalakkan sehingga ke peringkat antrabangsa. Sehingga dia menjadi lebih berjaya dari mereka yang memandang rendah kemampuan dirinya dahulu. 

kalau dilihat sepanjang sejarah kehidupan manusia ini pun, memang ramai yang selalunya dipandang hina, dianngap bodoh menjadi lebih berjaya. Takdir setiap manusia ini berbeza-beza. Syed Al-Bukhari, Goh Tong- antara mereka yang pelajaran mungkin tak tinggi tapi antara insan yang kaya di Malaysia. 

Tapi kehidupan manusia ini bukan selalunya indah. 'Up' And 'Down'. Sekejap naik sekejap turun.  Yang kaya  mungkin tidak akan kaya selamanya seperti mana yang miskin tidak miskin selamanya. Tamadun Turki Uthamniah misalnya pernah mejajah Eropah. Tapi tumbang kerana monarki dan anarchy. Tamadun yang dibina tumbang kerana anak-anak raja yang berebut kekuasaan sesama sendiri dan alpa bahawa kehidupan dunia ini hanya sementara. 


Dalam surah Al-A'raaf lagi, dinyatakan bahawa ketika Nabi Musa menemui Allah. Kaum Bani Israel ini telah menyembah anak lembu emas. Pulangnya Nabi Musa , hampa lah baginda pada umatnya. Begitu banyak nikmat yang Allah berikan, sanggup mereka memalingkan keimanan mereka kepada agama asal nenek moyang yang tiada gunanya. 


Begitu juga lah kehidupan manusia.Analoginya mungkin begini;

a) Setelah berjaya , Ana menjadi sombong dan bongkak. Semakin jauh dari tuhan, derhaka pada ibu tuanya. 

b) Ali menjadi seorang yang tidak mementingkan halal dan haram. Perniagaannya disulami rasuah, riba, tipu daya, putar belit dan dari sumber yang haram.


Takdir manusia ini sangat unik. Beringat la. Jika di atas, jangan la berasa gah. Jika dibawah, jangan lah terlalu kecewa. Jangan suka terlalu menilai manusia sebab kita pun tak sempurna mana.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment